Monday, January 12, 2009

baca (fikir) boleh, percaya jangan

Sy amik artikel ni juga dr sorg kwn d friendster...artikel ni nmpk menarik..sy suka bc artikel2 dr kwn friendster sy ni...kbnyknnya bkaitan dgn khidupan seharian kita....so sy copy lgla utk msuk dlm blog sy ni..hope tuan punya artikel ni xkisahla ea..heehe

Pada suatu ketika dahulu tatkala Tuhan menjadikan seekor kaldai, berkatalah Tuhan kepada kaldai itu, "Aku jadikan engkau sebagai seekor kaldai, engkau akan berkerja tanpa kenal erti penat dari terbit matahari sehingga terbenam matahari memikul beban di atas belakangmu. Rumput itu makananmu!. Engkau tidak memiliki kebijaksanaan dan engkau akan hidup selama 50 tahun." Maka kaldai itu menjawab, "Ya, aku akan hidup sebagai seekor kaldai, tetapi 50 tahun itu terlalu lama... Berilah aku cuma 20 tahun." Tuhan memperkenankan permintaannya.
Tuhan menjadikan pula seekor anjing. Dan berkata Tuhan kepada anjing itu, "Aku jadikan engkau sebagai seekor anjing, engkau akan menjadi pengawal rumah manusia. Engkau akan menjadi kawan rapat manusia. Engkau akan makan bahan sisa yang diberikan kepadamu, dan engkau akan hidup selama 30 tahun." Maka anjing itu menjawab, "Tuhan, hidup selama 30 tahun itu terlalu lama, berilah aku 15 tahun sahaja." Tuhan memperkenankan permintaan anjing itu.
Tuah mencipta pula seekor kera. Dan berkata Tuhan kepada kera itu, "Engkau aku jadikan sebagai seekor kera. Engkau akan berayun-ayun dari cabang pokok ke cabang pokok yang lain sambil membuat aksi yang melucukan. Engkau akan menghiburkan manusia, dan engkau akan hidup selama 20 tahun." Maka kera itu menjawab, "Hidup selama 20 tahun itu terlalu lama, berilah aku sekadar 10 tahun sahaja." Tuhan memakbulkan permintaan kera itu.
Akhirnya Tuhan mencipta manusia. Dan berkata Tuhan kepada manusia, "Aku jadikan engkau sebagai manusia. satu-satunya mahkluk yang paling bijak dia atas muka bumi ini. Engkau akan menggunakan kebijaksanaan engkau untuk menjadi jaguh antara semua haiwan. Engkau akan menguasai dunia ini dan Aku beri engkau hidup selama 20 tahun." Maka manusia itu menjawab, "Tuhan, aku terima kejadianku sebagai manusia. Tetapi, hidup selama 20 tahun terlalu singkat. Bagilah aku 30 tahun yang kaldai tak terima, 15 tahun yang anjing tak mahu, dan 10 tahun yang kera tak ingin." Tuhan memakbulkan juga permintaan manusia itu.
Justeru, sehingga sekarang manusia hidup sebagai manusia yang sebenar hanya selama 20 tahun sehinggalah berkeluarga. Selepas itu selama 30 tahun berikutya seperti seekor kaldai yang berkerja dan memikul segala bebanan di atas belakangnya. Apabila anak-anaknya meningkat dewasa, dia akan hidup selama 15 tahun berikutnya seperti seekor anjing menjaga rumah dan makan apa yang diberikan oleh mereka. Bila hidupnya sudah semakin tua, 10 tahun berikutnya dia akan menjadi persis seekor kera bertandang dari rumah ke rumah, dari rumah anak lelaki ke rumah anak perempuan membuat helah atau kelakar bagi menghiburkan cucu-cucunya...

No comments: