Thursday, September 30, 2010

isu cikgu shida...betul ke dia ni cikgu?















Haish...no komen la psl video suma ni...atau pasal isu cikgu ni...huhu
siap ada fan page sendiri lagi...huhu..lps tu ada juga la page golongan yg xsenang tgk gelagat dia tu..maklumla...status guru tu yg wat org bpandangan mcm tu..kalo dia bukan guru..rasanya...ramai juga peminat dia tu..hihi..siap ada yg nk wat report kat KPM lg..xtau la mcmn nasib cikgu tu skrg ni..sianla dia...mcm2 ragamla manusia skrg ni...hihi


Tuesday, September 28, 2010

Luca Lucas @ MOHD. SAUFEE BIN SEHAT Perosak Perpaduan



MOHD. SAUFEE BIN SEHAT
JABATAN MINERAL DAN GEOSAINS MALAYSIA
NEGERI JOHOR,
TINGKAT 9, MENARA TH,
JALAN AYER MOLEK,
80000 JOHOR BAHRU, JOHOR .








Ikhlas ke mamat ni nak minta maaf...pelik betul la perangai mamat ni..suka hati ja nk kutuk negeri orang...mcm la tmpt dia tu suci sangat..huhu
Ramai lagi yg xpuas hati dgn kenyataan maaf dari mamat ni..kalo berani muncul la wat kenyataan dalam Tv..baru org pecaya yg niat mamat ni ikhlas atau nda...hoho...
dah la..ckupla dulu...hihi..isu ni rsnya dah lama..skrg baru nak minta maaf...nmpk sgtla ada benda nk d cover..huhu..~






Thursday, September 23, 2010

kenangan raya 2010...











nothing to say...tatap jala gambar yg ada...dah terlalu lama xmenulis..slalu menulis ni kalo ada mood ja..kalo xda..maafla ya...rsnya xramai pun nak baca bLog ni..hihi..

gambar yg 1st tu..my kazen btunang..dia ni tua setahun dari sy ni..dlu kecik kami rapat la..tp bila dah msuk sek rendah..menengah..dah kurang..kami bukan satu sek..kami jumpa kalo ada majlis keramaian keluarga jala..sy sendiri ni pun jarang ada d kg..maklumla..lps SPM..dah stat merantau..hihi...Tahniah la tuk my kazen dan tunangannya..semoga bahagia selalu..

2nd picture...its a wedding..my GF bestfriend..she is english teacher in Semporna...dia mengajar disana...dia ni kenalan dr sek rendah lgla..slalu tjumpa dia dlm mn2 ptandingan tilawah al-quran..dia kdg2 join tilawah..kdg2 syarahan agama..dia ni petah sgt bckp..jgnla lwn bckp dgn dia..konfem tdiam..hihi..stat sek men dah jarang jumpa dia..slalu jumpa dia balik lps stat bkawan dgn GF sy skrg ni..hihi..dorg kawan baik...slalu la juga kena dari dia tu..slalu sgt kenakan org tu..xsangka pula dia kawen awal ni..hihi...dah bkerjaya kan..so xpyhla nk tggu lama2 lg..dia pun anak bungsu..hihi..lps dia..rmai lg yg tggu turn dlm gmbr tu..psgn yg pakai baju biru tu dluan ah..hihi

3rd picture ni xbnyk citenya..masa ni kira reunion kawan sek rendah dlu..sk pg jaya pimping..segan jua mo join tu..sek rendah sm2 dorg smpai tahun 2 ja..tahun 3..dah pindah sek d kg sebelah..ikut bapa..tp kami suma satu sek agama...sek sebelah ptg..tmpt tu rumah my bestfren la dr kecik lg..dari kecik lg kami main sm2..xdala rapat sgt..tp bila kami sm2 merantau...kami dah rapat balik...dia pun mcm nda lm lg mo kawen tu..hihi...best juga la majlis tu..walaupun nda rmai sgt..kira ok la..insyaALLAH nextyear dorg nak buat lbh grand lg...hihi







Thursday, September 9, 2010

Salam lebaran tuk semua...~









Wednesday, September 1, 2010

dont know what going rite now..~

Maafla sbb dah terlalu lama tidak menaip dalam bLog ni..semenjak stat bz tuk minggu konvo bbrp minggu lps..dah hmpir sebulan kot..mmg xda mood nak post anything new..

bLog ni diperlukan bila trasa nk guna ja..ada mood nk mnulis mcm skrg ni..baru ada post baru...tp xkisah pun..rsnya xda pun org nak follow blog yg xda apa ni..bnyk mrepek ja:)

xda cite yg mnarik kblkgn ni..just xsabar nak keja ja..walaupun trasa diri ni blum ready spenuhnya utk mmikul tanggungjawab baru tu nnt..tp doakan la ya supaya sumanya dlm keadaan baik...

skrg ni..rsnya xda mood lg nak tulis suma pmasalahan dcni...mcm xelok pula rsnya..let me keep it to myself only..itupun kalo yg terlalu personal...kalo general..insyaALLAH akan dkongsikan juga dcni..itupun kalo org nak baca bLog ni...hihi

so kali ni just nak cite..apa perancangan selepas dah tamat belajar ni ja..hampir 6-7tahun merantau mnimba ilmu..tp xjuga trasa cukup ilmu tu:)

skrg ni xda buat apa..asek duk rumah jala..nak keja..xda transpot yg bleh pakai p keja...kalo nak cari keja pun jauh ckitla dari rumah..huhu..lagipun bulan puasa..so kira mmg nak berehat..myb lps raya kot baru try nk cari keja..itupun kalo lama lg nk tggu posting:)

ramai2 kwn yg jadi guru ganti smntara tggu posting skrg ni..ada juga minat nk try cari keja tu..tp kat tmpt sy ni mmg susah ckit nak cari..senior ada ckp.. kerajaan negeri xda peruntukan tuk suma tu tahun ni..itu yg jd makin mls nak p cari..hihi

kalo nak keja..mybe nak cari keja lain..nak cari pengalaman lain before dpt posting nnt..hihi..itupun kalo ada ms yg lama sblum posting...hihi

rindu pula dgn kuala lumpur bila dah duk kg ni..rindu nak p midvalley..times square..masjid jamek..klcc..lowyat...dan mcm2 lg la...kalo kat sana..kalo boring...xjauh nk kuar jenjalan...kalo duk kg ni..jauh la kalo jenjalan..hihi...

ms puasa mcm ni..rindu sgt dgn bazar kat kuala lumpur...Roti john..roti boom..nasi kerabu..nasi dagang...dan paling penting..bbuka puasa beramai2 di masjid..hihi

oh ya..tlupa..ingin sgt mau mdalami ilmu fotografi ni..tp smpai skrg..masih xda pluang nak blaja..huhu~

ok la...mata dah berat mo ttido dh dpn laptop ni...jumpa lg la nnt..hrp2 akan ada mood mau mnulis lps ni...hihi

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...wassalm



Monday, August 30, 2010

Video Hari Graduasi yg paling cepat...~haha





Wednesday, August 25, 2010

My Graduation Day














Thursday, July 29, 2010

Koleksi sebelum majlis Graduasi..~




semua gambar diatas hanya percubaan semata-mata...aktiviti dikala keboringan selepas amik jubah smlm...hihi


Tuesday, July 20, 2010

Lain dari yang lain...

Assalamualaikum...

haish...agak boring 2..3hari ni..al maklumla bakal2 graduan yg nk konvo kan...xda rejeki mo balik before konvo..so kena la duk merempat d kL ni lg sbelum konvo ni..
family datang kL 3hb8...konvo 7hb8...lama tu..huhu..suma sbb silap fhm tarikh konvo sebelum ni..huhu...ramai kata konvo 4hb..so sbb u amik 3hb mlm tuk family dtg kL..tp tetiba bila dah konfem tiket sumanya...bertukar la pula tarikh tu..hohoho..
so skrg ni agak masih pening lg nk pikiq pasal hal ms konvo nnt..3hb nak mnunggu 7hb..lama juga tu..huhu...
setakat ni plan...3hb mlm tu bw dorg trus check in d hotel area Jalan Tar...4hb smpai 5hb tu bleh la bw dorg pusing2 d Jalan Tar dan Masjid Jamek tu..pegi Mydin ke..Sogo ke..KLcc ke...mn2 jala yg sempat..huhu..
6hb tu kira nk bawa pegi rumah kazen kat batang kali..6hb tu Jumaat..so ok la..Kazen bkerja kan kalo weekdays..so segan juga nk myusahkan..tp blum try tny dia lg..dlm minggu ni la baru nak tny dia...kalo xda papa weekend nnt mmg nk pegi rumah kazen tu:)
7hb konvo...giliran pagi..so kena awal la juga pegi sana..huhu...8hb family dah kena btolak balik sabah..10hb baru turn diri ini balik sabah pula...kena selesaikn urusan dcni dulu..baru balik sabah..huhu
xsabar rasanya nk balik kampung..setelah hampir 7tahun merantau jauh ni:)
eh..jauh pula mlencong dari tajuk entry kat atas tu...hahaha...
sbenarnya nk cite pasal keLainan ja mlm ni..boring kan...xda wat apa...haha...
antara perkara pelik...yg lain dari lain...haha..

ramai mst suka makan sayur kan..tp saya mmg xsuka makan sayur...haha...rmai yg pelik..tny napa xsuka mkn sayur?ada trauma apa2 ke?hihi...
ntahla napa..mmg dari kecik lagi..xmakan sayur...haha..makan nenas..timun..gulai kepayas..eh..kepayas tu betik ya...hihi..Kobis bleh la..tp kena yg segar la..hihi..kalo dah masak..xsuka...hihi...rsnya pandai makan tu jala..hihi
memang lain dr yg lain kan?hahahahah

lps tu...tuk buah-buahan pula..xreti la mo makan buah cempedak..buah tarap[buah ni kat sabah ja banyak]..buah durian belanda..buah manggis..itu rsnya..yg lain bleh la makan...eh..buah kiwi lg..buah naga...tu pun nda pndai makan..huhu...
nda tau la napa xreti mo makan buah tu..haha..xpenah nk try...hihi..rsnya trauma dgn buah manggis ja..ms kecik penah makan..trus mabuk...hahaha...ms tu sbb mkn skali dgn durian..dgn air gas...hahaha...buah durian..ms kecik pun nda pndai makan..nda thn dgn bau...tp lama2 dah besar...bleh pl makan...pelik kan?hahahahah

kalo pasal bab makanan pula...xsuka bawang...xkira la..bwg kecik..besar...merah.. putih..hahaha...kalo msk nasi goreng..konfem xda bawang...haha..
lps tu anti taugeh...haha...kalo mee bnyk taugeh..konfem xmakan...haha..kalo order kat gerai..pesan awl2 xnak taugeh...hahaha...
tp yg peliknya..kalo dlm soto..rojak...kalo ada taugeh..xkisah pula...bleh pula makan...hahaha...

Ikan...mmg agak kurg ckit nk mkn ikan...xsuka yg bnyk tulang...haha...kalo ikan pari...dan ikan yg xbnyk tulg mmg akan makan la...ikutla jenis mskn mcmn..hihi..xreti la nk kenal psti jenis ikan ni...haha...xsuka sgt mkn kan..sbb tu mls nk amik tau..haha...

lps tu...xsuka sgt kalo mkanan pedas...tp kadang2 ikut mood la..kalo trsa nk mkn...makan jala walaupun pedas....haha...ada mskn tu nmpk sedap ja walaupun sedap...so mkn jala..walaupun tpksa mandi peluh nk hbiskan makanan tu..janji sedaaaaaaaaaaaaaap...hihi

suka ayam KFC dari ayam Mcd...
tp suka burger Mcd dari burger Kfc...
suka kentang dari Mcd dari kentang d Kfc..hihi

and yg akhir tuk malam ni...xlarat lg nk taip pnjg2..cukupla dulu smpai point ni..hihi..

Agak pelik sbb badan ni cepat sgt bPeluh...xtaula napa...klam kabut ckit dah bpeluh satu bdn..kalo ckit2 ja xpa..tp ni hbis mandi peluh...huhu...neves ckit pun sm..hbis bpeluh satu badan..haha...mmg pelik...lps ni konfem akan pilih baju yg xnampk mandi peluh...hahaha...

ok la...cukupla dlu malam ni..tangan dh penat mnaip..dah lm xmnaip pnjg kan..asgmnt pun dah xda lg wat ms ni..hahaha..agak temberang dsitu...hahah

jumpa lg........daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

wassalam


Monday, July 19, 2010

Jangan Terlalu Mencari Kesempurnaan

sOmeTiMeS tHe bESt WaY To HoLd, OntO sOmEtHiNG Is To LEt iT GO

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...

Setelah dia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....

Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....

Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar KEPERLUANmu... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA....

Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..

Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan MENYESAL.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar KESEMPURNAAN.

Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain.. Kamu juga yang akan MENYESAL...

JANGAN TERLALU MENCARI KESEMPURNAAN


Puaskah Siti sayangku..?




Suami saya adalah seorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika bersandar dibahunya

3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan, saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih...lelah, alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan. Saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus. Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya. Tetapi, semua itu tidak pernah saya perolehi. Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan. Rasa sensitifnya kurang. Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal.

Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan keputusan saya kepadanya, bahawa saya inginkan penceraian.

"Mengapa?"Dia bertanya dengan nada terkejut.

"Siti letih, Abang tidak pernah cuba memberikan cinta yang saya inginkan." Dia diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya, nampak seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak.

Kekecewaan saya semakin bertambah, seorang lelaki yang tidak dapat mengekspresikan perasaannya, apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya? Dan akhirnya dia bertanya.

"Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Siti?" Saya merenung matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan.

"Siti ada 1 soalan, kalau Abang temui jawapannya didalam hati Siti, Siti akan mengubah fikiran Siti; Seandainya, Siti menyukai sekuntum bunga cantik yang ada ditebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat gunung-gunung itu, Abang akan mati. Apakah yang Abang akan lakukan untuk Siti?"

Dia termenung dan akhirnya berkata, "Abang akan memberikan jawapannya esok." Hati saya terus gundah mendengar responnya itu.

Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menenui selembar kertas dengan coretan tangannya dibawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang bertuliskan...

'Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan Abang untuk menjelaskan alasannya." Kalimah pertama itu menghancurkan hati saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya.

"Siti boleh mengetik dikomputer dan selalu mengusik program didalamnya dan akhirnya menangis di depan monitor, Abang harus memberikan jari-jari Abang supaya boleh membantu Siti untuk memperbaiki program tersebut."

"Siti selalu lupa membawa kunci rumah ketika Siti keluar, dan Abang harus memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu untuk Siti ketika pulang."

"Siti suka jalan-jalan di shopping complexs tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Siti kunjungi, Abang harus mencari Siti dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencarimu dan membawa Siti pulang ke rumah."

"Siti selalu sengal-sengal badan sewaktu 'teman baik' Siti datang setiap bulan, dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut kaki Siti yang sengal itu."

"Siti lebih suka duduk di rumah, dan Abang selalu risau Siti akan menjadi 'pelik'. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Siti dirumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar yang Abang alami."

"Siti selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Siti, Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua nanti, abang dapat menolong mengguntingkan kukumu dan memandikanmu."

"Tangan Abang akan memegang tangan Siti, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu."

"Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati. Kerana, Abang tidak sanggup melihat airmatamu mengalir menangisi kematian Abang."

"Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih daripada Abang mencintai Siti."

"Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata Abang tidak cukup bagi Siti. Abang tidak akan menahan diri Siti mencari tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Siti."

Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi.

"Dan sekarang, Siti telah selesai membaca jawapan Abang. Jika Siti puashati dengan semua jawapan ini, dan tetap inginkan Abang tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar sana menunggu jawapan Siti."

"Puaskah Siti sayangku..?"

"Jika Siti tidak puas hati, sayangku...biarkan Abang masuk untuk mengemaskan barang-barang Abang, dan Abang tidak akan menyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia Abang bila Siti bahagia."

Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yang terkatup rapat. Lalu saya segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu dengan wajah gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya.

Oh! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari dia mencintai saya. Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu telah beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat memberikan cinta dalam 'kewujudan' yang kita inginkan, maka cinta itu telah hadir dalam 'kewujudan' yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini.


Lelaki Yang Bergelar Suami



Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja, sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh, dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menanggung keluarga.

Satu malam Mat berdoa,"Ya Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku bekerja setiap hari. Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan isteriku. Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja. Biar aku pula yang berehat di rumah"

Tuhan Yang Maha Mengetahui telah mengkabulkan permintaan Mat. Pagi besoknya, dia bangun dari tidur, dan pastinya sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, cuci gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Pastu bangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan, pada masa yang sama melayan suami bersarapan. Pastu menghantar suami yang nak pergi kerja ke pintu, kembali membetulkan baju anak-anak yang nak ke sekolah dan menyediakan air yang anak-anak nak bawa ke sekolah. Pastu panaskan injin kereta dan bergegas hantar anak-anak ke sekolah

Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan dan keperluan dapur yang lain. Dekat dua jam baru sampai balik ke rumah. Simpan barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan simpan dulu dalam peti ais. Komdian....... kutip kain busyuk untuk dicuci dengan mesin sehingga selesai dan dijemur. Pastu baru mula memasak untuk anak-anak yang akan balik sekolah nanti.

Selesai masak, jam dah pukul 12.45 tengahari. Terpaksa pula bergegas ambil anak dari sekolah. Selesai ambil anak, beri pula mereka makan sebelum mengatur anak-anak supaya membuat kerja sekolah. Pastu terpaksa pula kemas rumah supaya jangan bersepah sangat. Kemudian angkat kain di jemuran. Tiba-tiba anak bongsu menangis kerana terjatuh. Dah nak kena beri rawatan dan pujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam almari. Sedar tak sedar, waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas pulak tunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar kedengaran.

Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung apa-apa kerja yang belum siap.

Belum sempat rehat, terpaksa pula balik ke dapur untuk menyiapan makan malam. Lepas Maghrib, terpaksa layan suami dan anak-anak makan, pastu cuci pinggan mangkuk, pastu mandikan anak yang masih kecil, pastu uruskan supaya anak-anak masuk tidur.... dan macam-macam pastu lagi. Dekat pukul 11.00 malam barulah semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai lohe...

Bolehlah rasanya nak berehat sikit.

Opps.... belum boleh rehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam ni malam Jumaat. Maka suami dilayani dengan sewajarnya sehinggalah dia terkulai dua kali lohe dan langsung tertidur....... tak pasti pukul berapa.

Setelah terjaga sebelum dinihari, Mat segera bangun dan berdoa semula,"Ya Tuhanku. Barulah kini aku tahu.... Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri. Aku keluar bekerja seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat, minum kopi dan berbual dengan kawan-kawan. Tolonglah kembalikan aku sebagai suami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja"

Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib berkata,"Wahai Mat, kamu belum boleh kembali menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu dapat menjadi suami kembali...."

Whatttt???... 9 bulan 10 ari??? ....Beranaaak???.......Waaaaaa.. tak nak,,,,,,,,,,tak nak, tak naaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkk...!!!

"Bang, bang... Abangggg... apasal niii.....??" Sergah satu suara di sisinya.

Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil bertanya,"Nab, Nab kah yang jadi suami atau abang yang jadi suami???

"Laaaaa... tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab ni pompuan.. Tentulah abang yang jadi suami..... Apa punya lawak pagi-pagi rabun ni....."

Hari tu Mat mengambil cuti emergency dan sehari suntuk ! membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah..... Nab terkedu macam beruk, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat suaminya.........

Moral cerita : Isteri perlu disayangi dan lindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai.


Diary Seorang Isteri (Lelaki Mesti Baca!!)




Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri

"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.

Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi. Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ...."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak. Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.

Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung.Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. .Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa. "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri . "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada .Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh.... heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis.

Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.

Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya. Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan "kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang aja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.

Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya. "YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan embengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.

Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je....."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah caf?. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi. Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ."panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I atang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau kut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri.

"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya.. ...Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.

Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di iarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering....membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. . Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"

Assalamualaikum.

Abang,

Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan ... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.

Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang. Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malangkerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging nisa....tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang..Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa...Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.

Ikhlas dari

Nur Nisa

Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....


Saturday, July 17, 2010

TeLengong..bengong...bangang...bengang...apa bezanya?

assalamualaikum...

tajuk entry tu aku sj nk wat mcm tu..xtau nk buat title apa..hahaha...

yang aku tau skrg ni..aku mcm tgh bengang ckitla...huhu

bukan apa...aku heran..ada yg mcm xkena dgn aku sepanjang hari ni...aku ada silap cakap ka..aku ada wat papa silap ka..huhu...apa sj yg dbuat hr ni..suma ada ja nda kena..huh

aku baru balik main badminton bah ni...kalo ikutkn hati..mmg berat mau kuar main malam2 ni...nda larat bah...nda da feel..haha...lagi satu..xda budget bah kalo mau kuar duit lebih skrg ni...mmg tgh bjimat cermat..nda tau la..duit skrg ni cukup ka smpi hujg bulan ni...huhu...nk minta dgn fmly mmg segan sgt..so ikhtiar terakhir...kena la guna duit simpanan ASB jala...diam2 sudah...duit sendiri kan...huhu..tp tu pun dah makin susut...huhu..risau ja nnt ms konvo tu..huhu...

jauh lari dari tjuk ni..haha...psl badminton tu td...ntah la napa...hati mmg berat ati mau pegi..tp kwn punya psl...pegi jala..dorg nda cukup korum...
mula2 dirg bw tmpt yg free jala...so xpala..pegi ja.tp tetiba hujan...so dorg bw p dewan la trus...ms tu la stat..mmg mls mo main..xnak bazirkn duit yg ada tu..huhu tp sbb ada bw sorg pnumpg..dan dia nk main juga...tpksa la pegi juga...so lari la budget tuk 2..3hari ni..huhu...kpla pening fikir..mn nk cari duit lebih ni..huhu..ada la yg asek mkn megi lps ni...huhu


ok bbalik dgn isu bengang td...aku just heran..aku dah usaha tuk jaga dan puaskn ati dorg..tuk main mlm tu...tp bila dah main..nmpk sgt la..bila turn sendiri ni main..bpasangan dgn dorg..senyap ja match tu..tp kalo dorg2 ja yg main..punya main kecoh...sbb tu mls mo main mula2 tu...bukan pndai sgt pun main suma tu...badminton bukan pilihan ati...kalo bola tampar...mmg bminat..nk main lama2 pun xpa...aahaha
tau la asek buat silap ja..dah lm xmain kan?huhu...tp jgnla tnjuk sgt yg kmu nda slesa main dgn org yg xreti sgt main mcm aku ni...huh
bila dh slalu mcm tu..bengang la asek nk mnuggu karenah dorg ja..hilg trus mood mo main lm2...huhu
ok la cukupla psl isu bengang tu..hihi...
tukaq isu bengong pula...haha...
salah sendiri isi borg pgesanan graduan ptg td..huhuhu...kesalahan yg remeh..tp dah xbleh tukaq lg..nsibla ada 3org yg sm..kalo sorg2 cuak juga tu..hahaha...so xpala..kalo ada rezeki kami xda ke mana juga tu...hohoho..sj nk sedapkn ati ni..huhu
xda kesahan btul la soal selidik tu..haha..jgn wat smpai org keliru...soal selidik ni kalo bleh mudah nk fhm...bukan mgelirukan...hihih...

okla...idea bnyk lg ni..tp mata dah berat sgt ni..time tuk tido dan belayar dah skrg ni..kalo dah over tido...pening kpala den nnt..hihi

jumpa lagi ya...

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...wassalam

sebelum tlupa..
sgt rindukan someone..tp sian dia pnt minggu ni..nak tolg..blum layak lg..hihi..tp mmg xbleh lg tuk ms ni....hihi..sentiasa doakan yg btbaik tuk semuaaa...